پرونده پدرخوانده وطنی

سطل تمشک طلایی برای سریال پدرخوانده در اینجا جمع آوری شده است و به تدریج به آن اضافه خواهد شد.
1- نوشته ی آریوبرزن : (خلاصه )بی تردید میدونید که محمد رضا شاه متولد سال 1298 هجری خورشیدی بود . نتیجه ساده ای که میشه از این گزاره گرفت این ه که ایشون تو سال 1332 که دولت مصدق رو ساقط کرد - 34 سال بیشتر نداشته . حالا شما به این عکس یک بار دیگه نگاه کنید . آیا چهره شاه درسن 34 سالگی اینطوری بوده ؟! تا اونجایی که من توی عکس ها دیده ام ، شاه موقعی که داشت برای همیشه ایران رو ترک میکرد ( سال 57 ) یعنی زمانی که 59 سال داشت چهره ای مشابه این بازیگر عزیز داشته و این یعنی اینکه کارگردان بسیار کاردان ! ما هنوز نمی دونه که برای نمایش شاه در سال 32 نباید بازیگر ش رو مطابق تصاویر شاه در سال 57 گریم کنه ! آقای کارگردان بسیار عزیز که نمیدونم اسم فیلمت چی بوده که اسم خودتون رو از روش پیدا کنم ، شما که اونقدر اعتماد به نفس داری که پروژه تاریخی میسازی ، بهت حق میدم اگه شاه رو توی سال 32 ندیده باشی ( همونطور که من هم ندیده ام ) ، اما چهار تا دونه عکسش رو که میتونستی نگاه کنی . نمیتونستی ؟(عکس)
2- نوشته ی سوشیانت :تو اين سريال اخير كه فقط سه قسمت‌اش پخش شده چندتا اشتباه فاحش بود، يكي اش ان‌كه تو دربار داره ماجراي ازدواج ثريا با محمدرضا رو نشون مي‌ده، از طرفي هم‌زمان شده با روزهاي بعد ماجراي ملي‌شدن نفت و نخست‌وزيري‌ مصدق و قيام مردم تهران. اين دوتا فكر كنم يه 2 - 3 سالي با هم فاصله داشتن. راستي مشاورتاريخي اين پروژه هم عبدالله شهبازي‌يه كه مورخ چيره‌دستيست،
اما اون چيزي كه الان مي‌خوام بگم اينه كه تا امشب ناگهان در تيتراژ پاياني آهنگ معروف يار دبستاني پخش‌شد، حال آن‌كه در دو قسمت گذشته ترانه‌ي تيتراژ چيز ديگري بود به آهنگسازي امين مهاجري و خوانندگي يه نفر ديگه(فكركنم اميربهرام كاويان پور !،) ولي امشب بدون تغيير در متن تيتراژ (يعني حفظ نام آهنگساز و خواننده) ترانه‌ي ماندگار يار دبستاني روگذاشت كه هم به‌عنوان سمبل يك جريان خاص به‌كارمي‌ره هم خيلي‌ها باهاش خاطره دارن ونماد اعتراض بوده. اين آهنگ خود زماني تيتراژ فيلم از فرياد تا ترور بود.
* تناقضات گسترده‌اي كه تنها در قسمت اول و پنجم مجموعه وجود داشت،‌ نشان از نبود انسجام و نظارت بر اين سريال پرهزينه دارد، به گونه‌اي كه شاپور ريپورتر در ابتداي قسمت نخست، در سال 2006 خود را نود ساله و سپس گوينده او را متولد 1920 (86 ساله) معرفي مي‌كند و سپس ازدواج دوم شاه با ثريا پس از فوزيه را 58 سال پيش يعني در سال 1327 اعلام مي‌كند اما زمان ازدواج، ايام ملي شدن صنعت نفت (1329) نمايش داده مي‌شود.
* كيفيت پايين هنري كار نيز به اندازه‌اي است كه چهره احمد نجفي كه در نقش شاپور ريپورتر ظاهر شده است، در سن نود سالگي با 32 سالگي تفاوتي نكرده و وي در سن 32 سالگي با موهاي نيمه‌سفيد ظاهر مي‌شود.
* تصويربرداري ناشيانه صحنه‌هاي مربوط به لندن در تهران و حضور بازيگر زن اوكرايني در لندن با حجاب اسلامي نيز از ديگر نقاط عجيب اين مجموعه است.
* درجايي از اين سرييال شاه و شاپور در حال بازي تنيس هستند و نكته ي جالب اين است كه در 30,40 سال پيش راكتهايشان مدل جديد(كربنيتي)و كفشهايشان مدل كفشهاي كنوني تنيس است.باز جاي شكرش باقي است كه شاه براي دادن دستور به شعبان جعفري به موبايل او زنگ نمي زند.خوب است كارگردانها علاوه بر لهجه ي مخصوص شاه وعينكش وسبيل و كراوات براي ساواكيها به نكات ديگر هم توجه كنند.
* از جمله اشتباهات بسیار فاحش فیلم نشان دادن محل اقامت شاه در کاخ نیاوران در سال 1329 است ، در حالی که این کاخ در دهه 1340 بنا شده است !
* اين سريال پر از اشتباهات فاحش است. بعنوان مثال با اينکه داستان از قول ريپورتر نقل مي شود، صحبت هاي خصوصي و يا حتي افکار درون ذهن برخي از افراد نيز بيان مي شود! البته با توجه به بزرگ کردن بي حد و حصر شخصيت ريپورتر، اين مسائل نيز قابل توجيه باشد!!!

2 comments:

آنچنانکه واضح و مبرهن است در این سریال هرکسی به شاه می رسد، دست او را می بوسد ولی کارگردان فیلم که هنوز تکلیف خود را با دکتر مصدق مشخص نکرده است برای اینکه از صحنه برخورد شاه و مصدق فرار کند، سکانس حضور مصدق در کاخ را از لحظه ای که در حال بحث های کشوری هستند شروع میکند تا ابهام - در لحظه ورود مصدق - را در ذهن تماشاچی باقی گذارد. به نظر من نباید اجازه تخریب چهره های ملی ایران به صدا و سیما داده شود و بوسیده نشدن دست شاه توسط مصدق - که امری بسیار محتمل مینماید - باید به تصویر کشیده می شد.

This comment has been removed by a blog administrator.

» نظر شما؟

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes